POES: een beeld van een eigenzinnige kat met 1 oog

Poes zit op de grond. ze is zichzelf aan het wassen nadat ze haar 20 minuten aandacht heeft gekregen. Die 20 minuten beginnen altijd hetzelfde. Ze komt aan de zetel staan, miauwt welgeteld 1 keer voor ze op mijn schoot springt. Ik aai haar hoofd en dan valt ze direct in slaap. Na 20 minuten wordt ze terug wakker en loopt ze weg. Iedere dag.

Poes is een zwarte kat. Ze hebben haar gevonden in een dakgoot, helemaal alleen. Ze hebben haar opgevoed met de fles. En toen kwam ze bij ons. Ooit was mijn broer de favoriet van poes. Hij heeft haar ook een naam gegeven. Ze staat officieel ingeschreven in de huisdieren databank als ‘Poes’. Heel creatief is mijn broer niet.

Poes wordt gek van haar eigen staart. Ze wordt er wel enkel gek van als ze buiten rondloopt. Dan begint ze te blazen naar haar pluimstaart die bezeten lijkt door een of andere demon. Haar staart zwiept heen en weer, ze heeft er denk ik niet echt controle over. Als ze binnenkomt heeft ze haar staart terug volledig onder controle. Dan kan ze sierlijk met de staart omhoog rond paraderen. als een kat uit de whiskas reclames.

Poes heeft een vast avondritueel. Ze komt ’s avonds aan haar kooi staan en begint te miauwen, ze hoopt op een zakje kattenvoer uit de Aldi. Poes is spaarzaam met haar gemiauw, behalve als ik schud met een zakje kattenvoer in saus. Als het nog geen 22u is, dan negeer ik haar. Dat is moeilijk, geloof mij. Maar als je een zakje ‘kabeljauw en krab in saus’ van de Aldi geeft aan Poes voordat het 22u is, dan mag je de dag erna de gevolgen dragen. Na 22u mag ze wel een zakje. Ze doet alles voor zo’n zilverkleurig zakje stinkend kattenvoer.

Poes is geen normale kat. Ze blaast soms naar mijn schoenen als we aan het spelen zijn. En ze heeft maar 1 oog. Wel, het is te zeggen, ze heeft wel 2 ogen, maar ze heeft geen dieptezicht. Doordat ze gevonden is in een dakgoot, is er een vliesje van haar ene oog nooit verdwenen, waardoor ze geen dieptezicht meer heeft. Daardoor kijkt ze eerst eens bedacht naar beneden voor ze van de salontafel springt. Ze maakt nooit onbedachte manoeuvres.

Plaats een reactie