Is god dood?

Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijzelf. Ik ben geen schizofreen, maar ik heb wel verschillende versies van mijzelf. In mijn hoofd. 

Ik heb vandaag met mijn atheïstische kant gebabbeld over de gebeurtenissen in Manchester. Ik vraag aan mezelf:’ Frank?’. Ja je moet begrijpen alles wat ik niet kan of wil benoemen noem ik Frank. Dus ik vraag:’ Frank? Is god dood?’. Frank dacht even na een zei:’ als Mark de godendoder bestaat wel.’ Frank gelooft in Mark de godendoder. De naam Mark komt uit mezelf. Alles wat ik niet kan of wil benoemen noem ik Frank, behalve als er al een Frank in dezelfde ruimte is, dan noem ik het Mark. Frank gelooft dus in Mark de godendoder. Hij heeft het me ooit eens uitgelegd. Hij weet zelf niet of Mark bestaat. Maar als Mark de godendoder bestaat, dan bestaan er goden. Anders is het nutteloos om hem de godendoder te noemen. Maar als Mark de godendoder bestaat, dan bestaan er geen goden meer, want Mark de godendoder heeft ze gedood. Daarom zei Frank:’ Als Mark de godendoder bestaat wel.’. Ik heb geknikt en gezwegen. 

Daarna ben ik naar Frank geweest. Frank is de christelijke kant van mezelf. Ik heb hem dezelfde vraag gesteld:’ is god dood?’. Frank antwoordde met een andere vraag. Hij vroeg me:’ Is god almachtig of zijn wij almachtig in de naam van god?’. Hij verwachtte geen antwoord, dus heb ik hem ook geen gegeven. Ik ken nu eenmaal mezelf. 

Ik zeg het nogmaals, ik ben geen schizofreen. Ik heb wel verschillende versies van mijzelf. In mijn hoofd. Ze helpen me dingen begrijpen, en geen domme dingen te zeggen bij de verkeerde mensen. Ik moet eerlijk toegeven, ik was niet goed van de 2 gesprekken. Ik kwam tot de conclusie dat god 50% kans heeft dood te zijn en ik net een vraag heb gesteld waar geen antwoord op bestaat. Ik ben agnost geworden. Dat is gemakkelijker.

Plaats een reactie