nationale staking

De NMBS heeft geluisterd. Donderdag schreef ik een tekst over de staking. Ik schreef dat ze het creatiever moesten aannemen, zonder mensen te veel te irriteren. Wel, mensen van de NMBS, petje af. De NMBS is me al heel de week aan het irriteren, zonder mij te veel te vertragen.

Maandag, rond 6:30 staken de leuke jongens van de NMBS eventjes een wagon in brand tussen Brussel en Gent. nu moet je weten, maandag om 8:30 heb ik mijn trein. 3 keer raden waar die vandaan komt? Inderdaad, hij gaat via Brussels airport naar Gent, om dan te stoppen aan mijn station. Geen probleem dacht ik, mijn trein komt pas om 8:30, in 2 uur kunnen ze toch een wagon blussen. Fout gedacht, ze hebben daar blijkbaar minimaal 2,5 uur voor nodig. Ik heb een half uur koud geleden, omdat ik te koppig was mijn handschoenen aan te doen. Ok, dat is mijn fout, maar je moet begrijpen dat ik die trein maar voor 1 halte moet nemen. Ik dacht dat murphy zich weer ging moeien met zijn vervelende wetten, en mijn trein ging laten aankomen eens ik mijn handschoenen aandeed.

Uiteindelijk kom ik aan in Brugge, met een volledig uur vertraging ( ik had mijn aansluiting gemist in Kortrijk). Allemaal geen probleem, niemand is ooit gestorven aan een half uur engels missen. De dag gaat voorbij, en ik denk al helemaal niet meer aan de vertraging die ik had opgelopen in de ochtend. Tot ik aan de roltrap kwam. HIj werkte enkel in de neerwaartse richting. Ik moest de roltrap opwandelen zonder dat hij werkte. En ik kan je zeggen, als een roltrap niet werkt, dan wordt het gewoon een heel erg onhandige trap. De treden van een roltrap zijn ongeveer 1.5 keer groter dan een gewone trede van een trap. Nu ja, ik probeer alles een beetje positief te zien. Ik kan bij het terugkeren dan genieten van een werkende roltrap. Na een vruchtbare repetitie in Kortrijk, keer ik terug naar Brugge, maar omdat er geen treinen rechtstreeks rijden, moest ik via Gent. In Gent aangekomen, ga ik naar het spoor waar mijn volgende trein wacht, en wat zie ik. 1 werkende roltrap, 1 roltrap die staakt. Ik rook opzet. De stakers van de NMBS hebben mij op een passief agressieve manier laten weten dat ze het beu zijn. Om de zaak nog wat duidelijker te maken, zette de treinbestuurder de trein stil aan de gewone trappen in Brugge. Weg met het positieve voornemen.

De stakers stoppen niet voor ze krijgen wat ze willen. Vandaag passeer ik door het station van Brugge, en op het groot stond op verschillende borden te lezen:’ Grote verstoringen op de route Gent-Brugge.’. Er waren ‘complicaties’ met het stroomnetwerk op die route. Bazen van de NMBS, geef alsjeblieft je werknemers wat ze vragen, want ze gaan niet stoppen. Ze zijn al heel de week subtiel bezig met mensen te irriteren. Vandaag waren het de bovenleidingen, morgen zijn het misschien de sporen zelf. Geef ze alsjeblieft wat ze willen, deze manier van staken is nog duizenden malen irritanter dan de gewone staking.

Plaats een reactie